Signe
Kandidat i musikterapi
Indehaver af Emergens®
Post-Master Specialization Course in Music Therapy and Autism Spectrum Disorder (20 ECTS) (2020-2021)
Autismespecialisering, Molis (2019-2020)
Uddannelse og certificering i Early Start Denver Model, UC Davis MIND Institute (2016-2018)
Fag fra masteruddannelse i adfærdsvidenskab
Som musikterapeut er jeg optaget af de muligheder, der opstår, når musik bliver rammen for kontakt, leg og fælles kommunikation mellem barn og forælder. Musikken åbner for nærvær og samspil – også når ord ikke rækker. Den skaber et rum, hvor alle kan være med. Hvor barnet og den voksne kan mærke fællesskabet og forbindelsen.
Jeg tror på, at alle børn har en iboende lyst og evne til at være i samspil. Musikken kan støtte barnet i at tage initiativ og være aktiv deltager. Jeg er særligt optaget af barnets kommunikative musikalitet – hvordan rytme, melodi og pauser bliver en del af det sanselige samspil, ofte uden at vi tænker over det. Når vi begynder at lægge mærke til det, opstår nye muligheder for forståelse og udvikling.
Jeg hjælper forældre med at udforske sange, musikalske lege og enkle instrumenter, der kan vække barnets nysgerrighed og lyst til at være med. Jeg elsker at følge med i de processer, hvor forældre bliver mere fortrolige med musikterapeutiske tilgange. Hvor samspillet begynder at flyde mere frit, og barnets perspektiv træder tydeligere frem.